Irányítási rendszerek

10 versenyelőny, amit az irányítási rendszerek nyújtanak

Közérdekű kérdés, hogy mi az a kézzelfogható versenyelőny, amit az irányítási (ISO) rendszerek bevezetése, illetve fenntartása jelent egy szervezet (cég) számára a versenytársakkal, illetve az egyéb piaci szereplőkkel szemben.

Röviden: a kedvezőbb partneri megítélés, a vevők nagyobb ISO versenyelőnybizalma, a cég társadalmi és piaci megítélésének javulása, valamint a pályázati elbírálásban szerezhető előny; ezek a legjelentősebb tényezők, amelyeket egy vállalkozás nyerhet attól, ha irányítási rendszert vezet be és azt tanúsíttatja.

#1. A hatékonyság növelése, mint versenyelőny

A minőségirányítási rendszerek alkalmazásából származó legfőbb versenyelőny, hogy gondolkodásra készteti a vállalkozást, illetve szervezetet a saját működésével kapcsolatban, így biztosítva versenyelőnyt.

A napi rendszerességgel vagy rendszeresen végrehajtandó feladatokra vonatkozó iránymutatások kidolgozása hatékonyságot eredményez, ami lehetővé teszi jól végig gondolt sablonok alkalmazását, valamint működési tervek kidolgozását. Egy jól felépített struktúra elősegíteni a vállalat (szervezet) hatékony működtetését.

#2. A pénzügyi eredmény növekedése ISO rendszer bevezetését követően

A számos szervezet – köztük a Harvard üzleti iskolája  – által végzett felmérések azt mutatták, hogy az irányítási rendszereket hatékonyan alkalmazó vállalatok javára jelentős versenyelőny adódik, magasabb hatékonysággal és termelékenységgel rendelkeznek. Kevesebb kockázatot jelentenek és jobb pénzügyi teljesítményük van, ami összességében magasabb nyereséget eredményez. A tanácsadók üzletfejlesztési szolgáltatása hosszú távon jelentős eredmény növekedést jelent a vállalkozás (szervezet) számára.

#3. Az irányítási rendszer kiszámítható működése javítja az alkalmazottak morálját

A jó irányítási rendszer lehetővé teszi a munkaszerepek meghatározását és az alkalmazottak felelősségét. Bármi, ami a napi munkát, illetve a hosszú távú karrierlehetőséget tisztábbá teszi egy alkalmazottak számára, kiegyensúlyozottá és magabiztosabbá teszi őket a munkában, erősítve munkamoráljukat, valamint lojalitásukat.

#4. Jobb döntés előkészítés, illetve döntéshozatal

A vállalkozásoknak nem szabad kulcsfontosságú döntéseket hozniuk az intuíció vagy egyéb, nem racionális döntéshozatali eljárások alkalmazásával. Megfelelő eljárások és struktúra kialakítása biztosítja, hogy a döntések a racionalitáson, a logikán és a múltban történtek megértésén alapuljanak. A jobb döntési képesség lehetővé teszi a cég vagy számára, hogy folyamatosan javítsa termékeit, szolgáltatásait, ez által növelve a vásárlók és egyéb érdekeltek elégedettségét.

#5. A beszállítók és a szállítók közötti kapcsolatok javítása

A cégeknek tisztában kell lenniük azzal, hogy az termelési lánc többi szereplőivel való kapcsolatuk hatással van sikerességük végső szintjére. A jó minőségbiztosítási rendszer platformot biztosít a beszállítók megítélésére, valamint a szállított termékek, illetve nyújtott szolgáltatások értékelésére.

#6. A nyilvántartások és a dokumentumok kézben tartása

A számítógépes korszak megjelenése nem könnyítette meg a dokumentum ellenőrzést, sőt, új kihívásokat hozott. Két, ugyanazon dokumentum különböző változataival dolgozó munkatárs komoly problémákat okozhat, de az irányítási rendszerek alkalmazása elősegíti a dokumentumok használatának, frissítésének és véglegesítésének megfelelő kezelését, egyszerű, de hatékony útmutatást nyújtva azok használatához, illetve a szükséges tájékoztatáshoz.

#7. Javul az irányítás következetessége

Az irányítási rendszerek sikerének egyik legfontosabb tényezője, hogy segít a munkahelyen a következetesség elérésében. Egy olyan vállalkozás, amely ugyanolyan módon képes konzisztensen működni, javítani fogja a termelést, és nagyobb megbízhatóságot nyújt az ügyfeleknek, az ügyfeleknek és az érdekelt feleknek abban, amit nyújtanak és kínálnak. Hosszú távon a következetesen működő vállalkozások nagyobb valószínűséggel érik el a sikereket.

#8. Javítja az ügyfelek elégedettségét

A jobb konzisztencia szintjét követve az irányítási rendszer használata növeli a vevői elégedettség szintjét, amelyet a szervezet kap. Az irányítási rendszert arra is fel lehet használni, hogy jobban lehessen kezelni és fejleszteni az ügyfelekkel való kapcsolatokat, ami segít valódi kapcsolat kialakításában.

#9. Felülvizsgálja a vezetői szinteket

Míg a legtöbb vállalat könnyűnek tartja az alacsonyabb szintű alkalmazottak kezelését és felülvizsgálatát, a vezetői szakemberek áttekintése nehéz lehet. Az irányítási rendszerek alkalmazása lehetővé teheti a felső vezetői szervek számára, hogy vizsgálják felül a vállalat hatékonyságát, megfelelőségét és alkalmasságát, valamint a vállalat általános működését.

#10. A belső kontrollok jobb irányítása

Az eljárások és folyamatok kialakítása után a cégeknek felül kell vizsgálniuk az ellenőrzések hatékonyságát és azok hasznosítását. Az irányítási rendszer segít a belső ellenőrzések – például az auditok – létrehozásában, annak biztosítása érdekében, hogy egy cég felülkerekedjen a problémák bármelyikével, melyekkel szembesül.

BÓNUSZ

A minőségbiztosítási rendszereket kiépítő vállalkozások és a tanúsító cégek között is nagy a szórás. A megfelelő minőségű tanácsadás alapján kiépült rendszerek bevezetése a szakirodalom szerint 0,5-3 éven belül megtérül, de egy jó hitelesítési folyamatnak a kiállított tanúsítványon túlmutatóan is számos előnye lehet.

Mitől lesz több a cég vagy szervezet, ha alkalmazza a minőségbiztosítási rendszereket? A partnerek kedvezőbben ítélik meg a szervezetet, nagyobb bizalom alakul ki a vevők részéről, a cég piaci megítélése jelentősen javul, és a pályázatok elbírálásakor is pozitívumként veszik figyelembe az ilyen tanúsítványokat.